اساتید علوم اجتماعی در مسیر نوآوری های دیجیتال
نوشتار دیجیتال: راهی نو برای ارتباط اساتید با جامعه
هوا فضا: اساتید علوم اجتماعی، که همیشه دغدغه بررسی و تحلیل زندگی اجتماعی و تغییرات فرهنگی را دارند، حالا با ورود به فضای مجازی و رسانه های اجتماعی درحال تجربه شکل جدیدی از نوشتار هستند که هدف آن ارتباط مستقیم تر با مردم است. پژوهشگران در پژوهیش به بررسی این تغییر پرداخته اند.
به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، علوم اجتماعی بطور تاریخی بر پایه تحلیل زندگی اجتماعی و ارائه نظریه های در رابطه با آن شکل گرفته است. نوشتار دراین خصوص ابزاری کلیدی برای تولید و انتقال دانش بوده و دانشگاه ها به عنوان مراکزی علمی و معتبر، جایگاه اصلی این تولیدات محسوب می شدند. استادان علوم اجتماعی نیز بیشتر نوشته های خودرا در قالب مقاله های علمی یا کتاب هایی با مخاطبان تخصصی ارائه می کردند. این ساختار، هرچند که به پیشرفت علمی کمک کرده، اما همیشه فاصله ای میان نوشتار استادان و زندگی روزمره مردم به وجود آورده است.
ضرورت تغییر در این رویکرد زمانی پررنگ تر شد که تکنولوژیهای جدید و رسانه های اجتماعی به بستری مؤثر برای ارتباط مستقیم تر با مردم تبدیل شدند. این ابزارها توانستند فرصتی فراهم آورند که استادان علوم اجتماعی، بجای انتشار نوشته های پیچیده و علمی صرف، مسائل اجتماعی و تغییرات آنرا به زبان ساده تر و قابل فهم تر برای عموم مردم توضیح دهند. چنین تغییری نه فقط ارتباط استادان با جامعه را تقویت می کند، بلکه به آگاهی بخشی بیشتر نیز کمک می نماید.
حامد طاهری کیا، استادیار مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، با انجام پژوهشی در این مورد، تلاش نموده است تا به این مساله بپردازد که چگونه حضور اساتید علوم اجتماعی در رسانه های اجتماعی می تواند منجر به ایجاد نوع جدیدی از نوشتار شود که برای مردم عادی قابل فهم باشد. این پژوهش با هدف بررسی امکان های تازه ای که این فضاها برای انتقال دانش اجتماعی فراهم می کنند، انجام شده است.
برای انجام این مطالعه، طاهری کیا با شش نفر از اساتید علوم اجتماعی که عضو هیات علمی دانشگاه ها بودند، مصاحبه های عمیقی ترتیب داد. داده های حاصل از این مصاحبه ها با بهره گیری از نرم افزار تخصصی تحلیل داده ها کدگذاری و تحلیل شدند. این تکنیک به پژوهشگر امکان داد تا الگوها و موضوعات کلیدی در رابطه با موضوع را شناسایی کند و بینش های جدیدی درباره ی این مسئله عرضه نماید.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که رسانه های اجتماعی به اساتید علوم اجتماعی فرصت نوشتن سریع و بموقع را می دهند. این نوشتارها، بجای تاکید بر پیچیدگی های علمی، به ارائه توضیحات روشن و ساده درباره ی وضعیت های اجتماعی جاری می پردازند. این شیوه جدید از نوشتن به اساتید کمک می نماید تا بتوانند دانش خودرا در لحظه با مردم به اشتراک گذارند و مسائل پیچیده اجتماعی را به زبان ساده تر بیان کنند.
پژوهش همین طور نشان داده است که این شیوه نوشتار، برخلاف نوشتارهای تخصصی دانشگاهی، محدود به یک گروه خاص نیست و می تواند قشر بزرگی از مردم را تحت تأثیر قرار دهد. با این وجود، این نوع نوشتار جایگزین نوشتارهای علمی نمی گردد، بلکه مکملی برای آنست و به استادان امکان می دهد تا تأثیر بیشتری در جامعه داشته باشند.
اهمیت این یافته ها در این است که نشان می دهند حضور استادان علوم اجتماعی در رسانه های اجتماعی می تواند به جریان آگاهی عمومی کمک نماید. با کوتاه تر شدن فاصله میان تولید و انتشار محتوا، استادان می توانند به سرعت واکنش نشان داده و تحلیل های خودرا در اختیار عموم قرار دهند. این شیوه جدید، نه فقط به تقویت آگاهی عمومی کمک می نماید، بلکه فرصتی برای ایجاد تعاملات معنادار میان استادان و جامعه نیز فراهم می آورد.
این پژوهش نه فقط اهمیت نوشتار دیجیتال را به عنوان یک ابزار جدید برای ارتباط با جامعه برجسته می کند، بلکه نشان دهنده ضرورت بازبینی در نقش استادان علوم اجتماعی در دنیای معاصر است. آنان حالا می توانند بجای تکیه صرف بر ساختارهای سنتی، از ابزارهای نوین بهره ببرند و پلی میان دانشگاه و جامعه بسازند.
لازم به ذکر است که این یافته ها در فصلنامه «پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی» که زیر نظر مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و با همکاری انجمن آموزش عالی ایران منتشر می شود، چاپ شده اند. این نشریه همیشه تلاش دارد تا به بررسی مسائل نوظهور در عرصه آموزش عالی و علوم اجتماعی بپردازد و یافته های علمی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
منبع: هوا فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب