علوم هوا فضا
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

بنیاد ملی نخبگان درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی است

بنیاد ملی نخبگان درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی است

به گزارش هوا فضا، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به این که درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی در همکاری با آموزش و پرورش هستیم، اظهار داشت: از مدارس برتر حمایت های ویژه ای صورت می گیرد.



به گزارش هوا فضا به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سید افقهی در مراسم اختتامیه اولین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه طرح شهاب در گردهمایی ملی مدیران مدارس کانون های نخبه پرور، انسان سازی را همچون مهم ترین رسالت ها و اهداف بعثت انبیا الهی برشمرد و اظهار داشت: همه مجادلات، مناقشات و منازعات از آغاز بعثت انبیا تابحال بر سر بحث شکل دهی به کارخانه انسان سازی بوده است، این که بتوانیم جامعه ای را شکل دهیم که در آن جامعه انسان رشد کند و به کمال غایی خود برسد که ریشه این امر در فضای خدمت شما معلمان و مدیران نظام آموزشی است.
وی اضافه کرد: بنیادی ترین حوزه تربیتی و پرورشی به دست معلمان و مربیان شکل می گیرد و برهمین اساس است که می گویند علم در کودکی مانند حکاکی روی سنگ است که بر ضمیر کودکان خواهد ماند و عمده مسائل و مشکلاتی که انسان ها در بزرگسالی با آن مواجه می شوند ناشی از شرایط تربیتی در سنین کودکی است.

اهمیت صدچندان فعالیت در حوزه های استعدادیابی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه ضمن اشاره به اهمیت صدچندان فعالیت در حوزه های استعدادیابی، اظهار داشت: تعالی و پیشرفت کشوربه واسطه نخبگان جامعه محقق خواهد گردید. استعدادها هستند که باید آینده کشور را بسازند، جایگاه های مهم تصمیم سازی کشور را در دست گیرند و پیشران پیشرفت باشند.
سید افقهی افزود: انقلاب ما هم انقلابی فرهنگی بود که از همان ابتدا با هدف ایجاد حیات طیبه برای انسان و ساخت جامعه ای که از نظر عدالت، رفاه و سطح زندگی و پیشرفت الگوی جهانیان شود، شکل گرفت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آرمان انقلاب اسلامی این بوده که جامعه ای مترقی با انسان هایی بهره مند از هر دو بال علم و ایمان باشیم، اظهار داشت: چنین تربیتی به دست مربیان و معلمان نظام آموزشی صورت می گیرد و تاکید ما بر دوره متوسطه اول بر همین مبنا شکل گرفته، چونکه در این دوره شخصیت اصلی فرد که ریشه عمل و نظر آینده است، شکل می گیرد، همانگونه که ریشه نهال در زمین حاصلخیز و شرایط مناسب رشد صحیح خویش را خواهد داشت.

تاکید رهبری بر اجرایی سازی دو سند مهم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه ضمن اشاره به اهمیت سند استراتژیک کشور در امور نخبگان اظهار داشت: این سند در سال ۹۱ ابلاغ گردیده، اما علیرغم پیگیری های مکرر رهبر معظم انقلاب و با گذشت حدود ۱۲ سال از ابلاغ این سند، بخش عمده آن اجرایی نشده است، همینطور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بعنوان سندی راهبردی و بسیار مهم بارها مورد تاکید و پیگیری رهبری قرار گرفته است.
سید افقهی در ادامه اضافه کرد: سند استراتژیک کشور درامور نخبگان حوزه های وسیع تری را نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بر می گیرد و نقش وظایف هر دستگاه را به صورت ویژه در برابر نخبگان مشخص کرده است، اما فصل مشترک دو سند فلسفه نظام انقلاب و نظام اسلامی است که بر مبنای آن اگر بخواهیم نظام مان در جهت اهداف خود حرکت نماید باید انسان هایی داشته باشیم که فلسفه فکری، جهان بینی، هستی شناختی و معرفت شناسی شان در جهت آموزه های انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی باشد.

یک سوال اساسی!

وی ضمن اشاره به این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ایجاد زمینه برای آموزش عادلانه تاکید شده، اظهار داشت: سوال اینجاست که آموزش عادلانه چگونه باید اتفاق بیفتد؟
سید افقهی افزود: عدالت آموزشی یکی از شاخصهای انقلاب اسلامی است، اما متاسفانه در چند سال گذشته با نگاهی به آمار رتبه های زیر ۳۰۰۰ کنکور به نظر می آید توزیع آموزش و توانمندسازی استعدادهایمان به سمت دهک های برخوردار و دارای قدرت اقتصادی متمایل شده که ریشه آنرا باید در نظام تربیت و آموزش خود جستجو نماییم.
وی ضمن اشاره به این که متاسفانه استعدادهایی در کشور داریم که حتی آنها را نمی شناسیم، اظهار داشت: باید کاری نماییم که از میلیونها استعداد جوان و نوجوان کشور حتی یک استعداد هم هدر نرود. مقام معظم رهبری می فرمایند اگر در گوشه ای از کشور فرد نابغه ای به دنیا بیاید، شناخته نشود و بدون آن که زمینه استعداد او فراهم گردد از دنیا برود، به او ظلم کرده ایم.

عزم خویش را برای توزیع عادلانه آموزش در کشور جزم کردیم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: همین دغدغه سبب شکل گیری طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با عنوان شهاب شد، وقتی به بنیاد ملی نخبگان آمدیم، عزم خویش را برای توزیع عادلانه آموزش در کشور جزم کردیم تا به روشی توان سیستم اجرایی کشور را در تحقق عدالت آموزشی بالا ببریم.
وی افزود: طرح شهاب طرح بسیار خوبی ست که بخش شناسایی آن مطابق روال های شیوه نامه تابحال پیگیری شده، اما مشکل آنجاییست که بعد از شناسایی، هدایت لازم برای استعدادها اتفاق نیفتاده است که در چنین شرایطی نقش مدارس شبانه روزی بسیار پررنگ دیده می شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: ازاین رو در تدبیری، مدارس با تراکم بالای استعدادی مورد شناسایی قرار گرفت و منجر به شکل گیری این گردهمایی با شما مدیران و مربیان مدارس شد تا با اجرای برنامه های توانمندساز و جلسات هم اندیشی در جهت تحقق واقعی برنامه ملی شهاب در همه ابعاد پیش رویم.

شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی/ امری خطیر در لایه سیاستگذاری و برنامه ریزی

سید افقهی در ادامه اظهار نمود: این امر، امر خطیری ست که در لایه سیاستگذاری و برنامه ریزی باید مورد حمایت جدی قرار گیرد. وظیفه و شأن بنیاد ملی نخبگان است که در حوزه استعدادی و نخبگانی مأموریت خویش را به نحو احسن انجام دهد و معتقدیم اگر انسان اراده کند کاری را انجام دهد و از جان مایه بگذارد طبیعتاً هدف او علیرغم همه محدودیت ها محقق می شود و این اراده است که نقش اصلی را بازی می کند.
وی با تکیه بر این که باید در اجرای این اهداف ید واحده ای شویم، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی در همکاری با آموزش و پرورش است، یعنی مدارسی که در طرح شهاب مخاطب بنیاد هستند رتبه بندی خواهند شد و از مدارس برتر حمایت های ویژه ای صورت خواهد گرفت و آن چه امروز به شما مژده می دهم اینست که بنیاد در ایجاد بستر مناسب برای حمایت های زیرساختی، اعتباری و مالی همراه شما خواهد بود.
سید افقهی در ادامه ضمن اشاره به بورس دانا اظهار داشت: زمان شهید بزرگوار، شهید رئیسی بورسی به همت ایشان بنیانگذاری شد بعنوان بورس دانا که بنا داریم آنرا به دانش آموزان برتر همین مدارس اهدا نماییم. آئین نامه و شیوه نامه این بورس سال قبل در بنیاد ملی نخبگان ابلاغ گردیده و بر مبنای آن استعدادهای برتر ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

همکاری کانون های نخبه پرور با مدارس شهابی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه از دیگر موارد مهمی که باید در دستور کار قرار بگیرد همکاری کانون های نخبه پرور با مدارس شهابی ست، اظهار نمود: ما به دنبال ایجاد تنوع مدارس در نظام آموزشی کشور نیستیم. آنچه دنبال می شود اطلاق عنوان شهابی بر مبنای عملکرد به مدارس برتر در حوزه تربیت و هدایت استعدادها و فعالیت مستمر آنها است.
پیگیری برای جلب حمایت استانداران سراسر کشور از مدارس شهابی
سید افقهی همینطور از پیگیری های بنیاد ملی نخبگان در جهت هماهنگی با استانداران سراسر کشور برای حمایت ویژه از مدارس شهابی اطلاع داد و اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان با استانداری ها وارد مذاکره شده و به امید خدا با حمایت استانداری از مدارس شهابی در آینده، گامی دیگر در تحقق اهداف بر می داریم، همینطور پیگیری امور این مدارس همچون مأموریت های ویژه بنیادهای نخبگان استانی است که باید ارتباط خویش را با مدارس شهابی گسترش دهند.
سید سلمان سید افقهی در انتها با اشاره به اینکه مبحث مدارس شهابی از موضوعات کلیدی بنیاد نخبگان خواهد بود، اظهار داشت: پیشنهادات و ایده های شما در جهت شکل دهی هرچه بهتر این برنامه، اساسا مورد استقبال مسؤلان بنیاد ملی نخبگان قرار خواهد گرفت و انتظار داریم ایده های خلاقانه خویش را در جهت اجرای هرچه بهتر برنامه ها در اختیار ما قرار دهید. امیدواریم که خداوند ما را در مسیری که شروع شده یاری کند و بتوانیم با حرکت در جهت اجرای عدالت، شاهد ثمرات مثبت در رشد نظام آموزشی و تعالی کشور باشیم.


منبع:

1403/05/20
10:23:37
0.0 / 5
252
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , سیستم , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا