توسط محققان توضیح داده شد
راهکارهای پذیرش تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک
هوا فضا: پژوهشگران کشور در یک مطالعه پژوهشی جدید و باارزش در عرصه داد و ستد نوین، عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط را مورد بررسی و شناسایی قرار داده اند.
به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، امروزه ابتکار و نوآوری در سازمان ها با بهره مندی از تکنولوژی های جدید همچـون فناوری اطلاعات، به عنوان ضرورتی برای بقا و ادامه حیات سازمان ها مطرح است. در این جهت گسترش فناوری اطلاعات سبب پیدایش و توسعه تجارت الکترونیکی و عملی برای بقا و حفظ توان رقابتی سازمان های اقتصادی گردیده است. بنا بر گزارش سازمان تجارت جهانی، بنگاه های کوچک و متوسطی که تجارت الکترونیکی را به عنوان ابزاری در انجام امور مشتریان در کسب و کارشان به کار می گیرند در مقایسه با شرکت دیگر سریع تر رشد می کنند. از آنجائیکه اهداف اصلی بیشتر سازمان ها بر سودآوری و داشتن عملکردی بهتر نسبت به رقبایشان متمرکز است، استفاده از فناوری اطلاعات یک عنصر کلیدی برای کسب وکار شمرده می شود.
به اعتقاد متخصصان، به کمک فناوری اطلاعات، سازمان ها می توانند بـه صـورت مـداوم استراتژی های و مدلهای کسب و کارشان را برای زنده ماندن و رشد در فضای رقابتی تغییر دهند. علاوه بر این پتانسیل بالای کسب و کارهای های کوچک و متوسط در توسعه خلاقیت و نوآوری و تامین نیروی انسانی متخصص برای شرکت های بزرگ، موجب گردیده است پذیرش تجارت الکترونیک در این شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار گردد. پذیرش تجارت الکترونیک، یکی از ابزارهای نوآورانه ای است که یک کسب وکار می تواند با کمک آن در عصر پیشرفت های سریع فناوری، همچنان رقابتی باقی بماند. فرصتی که تجارت الکترونیک برای کسب وکارهای کوچک و متوسط به وجود می آورد نیز دلیل دیگری برای پذیرش آنست. این پدیده می تواند فرصت های زیادی را جهت دسترسی به بازارهای بین المللی و منطقه ای بدون مواجه شدن با چالش های جغرافیایی فراهم نماید.
در پژوهشی که در همین زمینه توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه بین المللی چابهار انجام شده است، پژوهشگران عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط را مورد بررسی قرار داده اند.
در این پژوهش ضمن بررسی مبانی نظری تحقیق به روش کتابخانه ای، ۲۶۸ نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکت های کوچک و متوسط در شهرستان چابهار مورد پرسش و مطالعه قرارگرفته اند.
یافته های این تحقیق حاکی از آن هستند که عوامل چهارگانه سازمانی، محیطی، فناورانه و اخلاقی بر پذیرش تجارت الکترونیک تأثیر مستقیم دارند.
به گفته احمد بختیاری شهری، استادیار و محقق گروه مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه سیستان و بلوچستان و همکارانش، «برنامه های کاربردی تجارت الکترونیک، توانایی رقابت بنگاه های کوچک و متوسط را با سازمان های بزرگ تر و نیز در سطح بین المللی فراهم می آورد. این شیوه تجارت در بخش صنعتی به تامین هزینـه بـرای بنگاه های کوچک به گونه ای مؤثر کمک کرده و منجر به بهبود ارتباطات، جمع آوری اطلاعات و شناسایی عوامـل بالقوه تجارت موفق خواهد شد».
این پژوهشگران می گویند: «عواملی همچون سازگاری، مزیت نسبی، برنامه ریزی صحیح برای استقرار و توسعه تجارت، سازگاری با فرایندها و زیرساخت سازمانی، وجود دانش پایه و مهارت فنی کافی، اعتمادسازی، استفاده راحت و ساده استفاده از تجارت الکترونیکی، میزان و سرعت واکنش رقبا، وجود قوانین صیانت از حریم شخصی و قوانین مبارزه با جرائم اینترنتی و درک افزایش سوددهی، عواملی تأثیر گذار در پذیرش تجارت الکترونیک بوسیله بنگاه های کوچک و متوسط هستند».
بر اساس این تحقیق که نتایج آن در فصلنامه «پژوهش های مدیریت عمومی» متعلق به دانشگاه سیستان و بلوچستان انتشار یافته اند، افزایش سازگاری فناوری تجارت الکترونیک با پروسه کاری و ارزش ها در بنگاه های صنعتی نشان میدهد که نگرش ها به سمت نوآوری ها، پذیرش و گسترش تجارت الکترونیک بوسیله این واحدهای بهبود یافته است.
بنا بر گفته های مجریان پژوهش فوق، «در این راستا مدیران بنگاه های کوچک و متوسط بخش های صنعتی باید سازگاری این فناوری را درک کنند و میزان آگاهی خودرا از مزایای تجارت الکترونیک بوسیله برنامه های آموزشی بالا برند. فشار رقابتی و حمایت دولت نیز بر پذیرش هر چه بیشتر تجارت الکترونیک تأثیر دارند».
به اعتقاد آنها، «تجارت الکترونیک توانایی های بالقوه ای برای تسهیل معاملات تجاری بین بنگاه های کوچک و متوسط داراست و بنظر می رسد بهترین گزینه برای یک حد مطلوب سرمایه گذاری مشترک با اتحاد راهبردی بین بنگاه های کوچک و متوسط در هر کشوری، صنعت IT یا بخش تجارت الکترونیک است».
بختیاری شهری و همکارانش در آخر باتوجه به اهمیت موضوع پیشنهاد نموده اند که در تحقیقات آتی، شرکت های تازه تأسیس و صنایع نوین مورد مطالعه قرار گیرند و همچنین، نقش تضمین و ضمانت در پذیرش تجارت الکترونیک، برندسازی توسط شرکتها درکنار تبلیغات برند و کالا در فضای مجازی بررسی گردد.
منبع: aero-space.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب