علوم هوا فضا
در نشست بررسی رفتار رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در بحران ها مطرح شد

بزرگترین صدمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی است

بزرگترین صدمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی است

به گزارش هوا فضا، نشست دوم از سلسله نشست های گردهمایی تخصصی اندیشکده ها و اندیشه ورزان کشور با مبحث صدمه شناسی رفتار رسانه ای جمهوری اسلامی در بحران های امنیتی-اجتماعی در محل خانه اندیشه ورزان برگزار گردید.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، نشست دوم از سلسله نشست های گردهمایی تخصصی اندیشکده ها و اندیشه ورزان کشور با مبحث «روایت اول؛ صدمه شناسی رفتار رسانه ای جمهوری اسلامی در بحران های امنیتی-اجتماعی» در محل خانه اندیشه ورزان برگزار شد.
این نشست با حضور تعدادی از نخبگان، اندیشمندان و تحلیل گران حوزه های سیاسی و رسانه ای و با محوریت بررسی ابعاد رسانه ای و سیاسی وقایع اخیر کشور برگزار شد.
همچون حاضرین و سخنرانان این نشست علیرضا شفاه، عضو هیئت مدیره موسسه علم و سیاست اشراق، سعید نریمان، سیاست پژوه، حمزه صفوی رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام، احسان کیانی کارشناس امریکا و پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین، ناصر ترابی مدیر اندیشکده جهادی، بردیا عطاران مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها بودند.
همینطور رسانه پژوهانی هم در این جلسه به عرضه سخنرانی پرداختند که شامل حسین امامی مدرس ارتباطات، پژوهشگر رسانه های نوین و عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران، علیرضا داودی مدیر کل سابق اخبار خارجی معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و میلاد دخانچی، پژوهشگر رسانه و علوم انسانی بودند.

شفاه: در ایران سیاستمدارانی برنده اند که تصویرشان به خودشان نزدیک است

علیرضا شفاه، عضو هیئت مدیره موسسه علم و سیاست اشراق در شروع جلسه ضمن اشاره به رابطه تصویر و سیاست اظهار داشت: مبحث مهمی که شاید کمتر به آن توجه کرده ایم، رابطه بین تصویر و سیاست است در اینجا تصویر صرفاً عکس نیست بلکه انعکاس دولتمرد است و در زمینه رسانه ای و سیاسی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و دولتمرد همیشه با مساله تصویر مواجه می باشد.
شفاه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران زمانی در تصویرسازی موفق است که به سنت های خود وفادار بماند و گفتارهای حرفه ای رسانه ای را بر گفتارهای سیاسی اولویت ندهد؛ هر چه بیشتر بر سیاست های رسانه ای تاکید نماییم امکان دارد از نقش اساسی سیاست در تصویرسازی غافل شویم و این به نوبه خود می تواند به فاصله گرفتن مردم از سیاست و کاهش اعتماد عمومی منجر شود.
عضو هیئت مدیره موسسه علم و سیاست اشراق اظهار داشت: در ایران سیاست ها و سیاستمدارانی پیروز می شوند که تصویرشان به خودشان نزدیک است.
صفوی: رویکرد رسانه ای جمهوری اسلامی در جبهه مقاومت بیشتر به سمت روایتهای عاطفی و ایدئولوژیک است
حمزه صفوی، رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام در ادامه این نشست بیان نمود: رویکرد رسانه ای جمهوری اسلامی در جبهه مقاومت بیشتر به سمت روایتهای عاطفی و ایدئولوژیک است و از عرضه روایتهای عقلانی و علمی در دفاع از سیاست های خود فاصله گرفته است در حالیکه باید روایتهای مختلفی برای مخاطبان متعدد عرضه شود.
صفوی بیان نمود: وقتی شما روایت سازی نمی کنید، روایتهای غربی و اسرائیلی به جامعه القا می شود و این ضعف در تصمیم گیری بعنوان یک نقطه ضعف برای جمهوری اسلامی ایران تعبیر می شود.

ترابی: سیاست اعلامی و سیاست اعمالی ما بسیار متفاوت است

ناصر ترابی، مدیر اندیشکده جهادی در ادامه نشست با عنایت به مشکلات اصلی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مهم ترین مساله جمهوری اسلامی در حوزه رسانه اینست که ما «خبر اول» را نمی دهیم و این خبر اول خودش یک هنر است.
ترابی افزود: گام پس از خبر اول «روایت اول» است و مورد بعدی «سناریو» خبر است و دید بالاتر آن «کلان روایت» و ما اساسا کلان روایتی نداریم.
ناصر ترابی، مدیر اندیشکده جهادی اظهار داشت: سیاست اعلامی و سیاست اعمالی ما بسیار متفاوت می باشد و خیلی از مردم معتقدند که مسئولین ما فقط لب و دهان هستند.

امامی: بزرگترین صدمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی است

حسین امامی، مدرس ارتباطات، پژوهشگر رسانه های نوین و عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران ضمن اشاره به اهمیت خبر اول اظهار داشت: در دنیای امروز خبر اول قدرت اول است و در جنگ رسانه ای جنگ روایتها جنگ اصلی ماست.
وی ادامه داد: رسانه ها در بحران های امنیتی و اجتماعی باید بتوانند با سرعت، دقت و در زمان مناسب روایتهای خویش را منتشر کنند. در دنیای امروز، روایت اول قدرت اصلی را در دست دارد و می تواند افکار عمومی را شکل دهد و اگر این فرصت از دست برود، دیگران به سادگی میدان را در دست می گیرند.
امامی، عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در انتها اظهار داشت: بزرگترین صدمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی هست و شفاف نبودن مسئولین با مردم سبب می شود مردم به سمت رسانه های خارج کشور بروند.

نریمان: رسانه ها در ایران متعلق به اکثریت نیستند

سعید نریمان، سیاست پژوه حوزه رسانه ضمن اشاره به شکاف های عمیق اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از اشکالات بزرگ جامعه ایران، اینست که بخشی از جامعه کاملا ایدئولوژیک شده و بخشی دیگر، به علت نبود رسانه های مرتبط، صدایی ندارد. این شکاف در طول دو دهه گذشته بشدت گسترش یافته است.
نریمان، سیاست پژوه در حوزه رسانه در انتها اظهار داشت: اگر رسانه ها به وظیفه خود در برابر اکثریت جامعه عمل نکنند، شکاف های اجتماعی همچنان عمیق تر خواهد شد و در نهایت این امر به ضرر کل جامعه خواهد بود.

عطاران: جامعه ایران گرفتار فقدان چشم انداز شده است

بردیا عطاران، مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها اظهار داشت: جامعه ایران، چه در حوزه بین الملل و چه در زمینه داخلی، با فقدان چشم انداز روبرو شده است و نبود آینده ای روشن و عدم تصور واضح از آینده، به بحران هایی جدی برای طبقه متوسط و دیگر اقشار جامعه منجر گردیده است.
مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها بیان نمود: ایران در شاخصهای بین المللی مانند المپیک، GDP و سرمایه انسانی در بین ۱۰ کشور برتر دنیا نیست، اما انتظاراتی که برای مردم ایجاد شده، بسیار بالاست.
بردیا عطاران، مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها در انتها اظهار داشت: به علت فقدان اعتماد به نفس و ایجاد انتظارات بی مورد، جامعه ایران شرایط نقدپذیری خویش را از دست داده و امیدواریم این انتظارات فروکش کند.

کیانی: ناتوانی در عرضه روایت صحیح صدمه به اعتبار رسانه ها را داشته است

احسان کیانی، کارشناس امریکا و پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین ضمن اشاره به بررسی ضعف های موجود در روایت سازی و اطلاع رسانی در بحران های امنیتی اظهار داشت: در بحران های امنیتی طی ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته، ناتوانی در عرضه روایت صحیح و بموقع منجر به صدمه به اعتبار رسانه ها شده است در این موارد، ضعف در اطلاع رسانی و تحلیل سبب شده است تا اعتبار نهاد رسانه کاهش پیدا کند.
این پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین اظهار داشت: برای بهبود وضعیت، باید اعتبار نهادهای علمی و رسانه ای بطور دقیق تر احیا شود، رسانه ها باید قادر باشند تا بموقع و به دقت روایت کنند و تحلیل های خویش را تثبیت نمایند.
کیانی، پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین در انتها اظهار داشت: بدون داشتن یک چشم انداز روشن و قابل قبول نمی توان انتظار داشت که بحران ها به درستی مدیریت و روایت شوند.
دخانچی: ضعف در روایت منجر به ابهام جامعه می شود
میلاد دخانچی، پژوهشگر رسانه و علوم انسانی ضمن اشاره به فقدان روایت منسجم و قابل اعتماد در مورد ترور اسماعیل هنیه و دیگر بحران ها اظهار داشت: ضعف در عرضه روایتهای دقیق و بموقع، باعث ابهام و سردرگمی در جامعه شده است.
دخانچی بر ضرورت احیای استقلال و پاسخگویی در نهادهای حکومتی و رسانه ای تاکید کرد و اظهار داشت: برای حل مشکلات موجود، باید به ریشه های فلسفی و معرفتی مسائل پرداخته شود که بدون توجه به این ریشه ها، مشکلات روایت سازی و مدیریت بحران ها به درستی حل نخواهد شد.
داوودی: رسانه های بزرگ باید به صورت فعال و کارآمد به بحران ها پاسخ دهند
علیرضا داوودی، مدیر کل سابق اخبار خارجی معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه نشست ضمن اشاره به فعالیت ۲۴ ساله اش در رسانه ملی اظهار داشت: تاریخ رسانه ای ایران را به دو بخش تقسیم می شود؛ بخش اول، شامل دوره ای از سال ۱۳۵۲ تا ۱۴۰۰ است که یک دوره تکاملی و موفقیت آمیز در زمینه مدیریت بحران ها بود، در این دوره رسانه ها به خوبی قادر به تربیت و آموزش بودند و موفق به مهندسی بحران ها شدند.
وی افزود: در قسمت دوم، از سال ۱۴۰۰ به بعد وضعیت رسانه ها با ضعف های جدی مواجه گشتند و نتوانستند به درستی بحران ها را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: رسانه های بزرگ باید به صورت فعال و کارآمد به بحران ها پاسخ دهند، اما در این دوره اخیر، شاهد ضعف های قابل توجهی در این حوزه بوده ایم.
داودی همینطور به مشکلات ناشی از بحران های اخیر، همچون بحران آب در اصفهان و مسائل در ارتباط با کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: رسانه ملی نتوانسته است به درستی به این مسائل پرداخته و بحران ها را مدیریت کند.
داودی، مدیر کل سابق اخبار خارجی معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در انتها اظهار داشت: رسانه ها باید توانایی پیشبینی و تحلیل بحران ها را داشته باشند تا بتوانند به درستی با آنها برخورد کنند که این مورد احتیاج به توجه و اقدام فوری دارد.


1403/05/26
12:01:43
0.0 / 5
281
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا