هوافضا- علوم هوا فضا
عضو هیات علمی دانشگاه علامه :

قانعی راد جامعه شناس مساله شناس بود نه مساله گریز

قانعی راد جامعه شناس مساله شناس بود نه مساله گریز

به گزارش هوا فضا، عضو هیات علمی دانشگاه علامه اظهار داشت: برخی جامعه شناسان برای اینکه به مشکل برنخورند و راه عافیت در پیش بگیرند، به سمت مسئله نمی روند؛ ولی قانعی راد جامعه شناس مساله شناس بود؛ نه مساله گریز.



به گزارش هوا فضا به نقل از مهر، دکتر هادی خانیکی امروز در مراسم رونمایی از جایزه قانعی راد در مورد سابقه آشنایی با مرحوم قانعی راد اظهار داشت: ما بیشتر از ۳۰ سال با هم آشنا و همکار بودیم و در نهایت هم درد شدیم.
وی یکی از شاخصهای فعالیتهای انجمن های علمی را اعطای جوایز دانست که سبب تداوم و انتقال دانش می شوند. جوایز انجمن علمی به سبب اینکه علمی هستنند، کمتر درگیر ملاحظه و بده بستان برای اختصاص جایزه می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اشاره به اهمیت نامگذاری جوایزه به نام افراد اظهار داشت: با نام گذاری جوایز به نام افراد خصوصیت ها، خصوصیت ها و توانایی های آن افراد به صورت دو امدادی به دیگران منتقل می شود.
وی با اشاره به اینکه نام گذاری جوایز به نام محققان و اندیشمندان راهی برای الگوسازی است، تصریح کرد: باید توجه داشت که الگوهای مطلوب از بالا ساخته نمی شوند؛ بلکه در فرایند زندگی الگو ایجاد می شود.
توجه به خصوصیت های شخصی قانعی راد در انتخاب برگزیدگان
خانیکی ۵ خصوصیت از خصوصیت های قانعی راد برشمرد و اظهار داشت: نخستین خصوصیت او خصوصیت علمی بود. او جامعه شناس مساله شناس بود؛ نه مساله گریز. برخی جامعه شناسان برای اینکه به مشکل برنخورند و راه عافیت در پیش بگیرند، به سمت مساله نمی روند ولی او جامعه شناس مساله شناس بود.
وی افزود: خصوصیت دوم او این بود که در هر یک از اضلاع اندیشمندی همچون آموزش و پژوهش درخشان بود. دانشجویان او هنوز راهش را ادامه می دهند و هریک از پژوهش های وی یک پژوهش معیار بود. همینطور در وجه اجتماعی هم درخشان بود و در جامعه مدنی و نهادهای سیاست گذار مثل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و کمیسیون یونسکو و... حضور داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: خصوصیت سوم قانعی راد این بود که در آکادمی خودش را محبوس نکرد و در آکادمی و حوزه عمومی درحال تردد بود.
وی افزود: خصوصیت چهارم او این بود که در عین حال که به جامعه شناسی تعصب داشت ولی بین رشته ای می اندیشید.
خانیکی اظهار نمود: پنجمین خصوصیت او این بود که می دانست مخاطب نهایی اش جامعه است. دکتر قانعی راد می اظهار داشت که من حرف های مهم تر خویش را در مقالات غیر ژورنالی زدم.
وی تصریح کرد: این پنج شاخص را باید در این جایزه هم در نظر داشت تا هر فرد و نهادی که برنده می شود در این شاخص ها برجسته باشد.
اهمیت تشکیل اجتماعات علمی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی
دکتر سعید معیدفر دانشیار بازنشسته علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم در این مراسم با تکیه بر اهمیت اجتماعات علمی اظهار داشت: اجتماعات علمی در توسعه علمی نقش مهمی ایفا می کنند ولی در کشور ما حتی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هیچ گاه اجتماع علمی صورت نمی گیرد.
وی افزود: قانعی راد در سمت های مختلف از هر فرصتی استفاده می کرد تا انجمن جامعه شناسی را تقویت کند و این اجتماع علمی را به عرصه های دیگر ببرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: برای توسعه جامعه شناسی نیاز است که اجتماع علمی تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از خصوصیت های توسعه، اجبار به گفتگو است، افزود: ما در این حوزه مشکل جدی داریم. دانشگاه ها جای گفتگو نیست و گفتگوی واقعی شکل نمی گیرد. علم محصول همه اندیشمندان است و تقابل نظرات به توسعه علم کمک می نماید. این موضوعی است که دکتر قانعی راد در آن بی نظیر بود و در دوره های مسئولیت تلاش داشت تا سازمان گفتگو و اجتماع علمی را تقویت کند.
معیدفر به اهمیت رابطه دانشگاه با صنعت و جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: بستر ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت باید فراهم باشد و اگر این گونه نباشد، نمی توان در یک اتاق علم را توسعه داد.
وی با تکیه بر اهمیت ترویج دانش در فضای عمومی اظهار داشت: معمولا محل آموزش جامعه شناسی و هر علمی در دانشگاه است ولی قانعی راد از سال ۹۲ کوشش کرد مرکز آموزش های تخصصی و جامعه محور جامعه شناسی را در دستورکار قرار دهد و نخستین پایه های آموزش عمومی جامعه محور را در انجمن جامعه شناسی ایران گذاشت.


منبع:

1403/04/01
13:10:58
0.0 / 5
152
تگهای خبر: آموزش , ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
هوا فضا هوافضا