از منظر جهانی توسط محققان بررسی شد
خصوصیت های کلیدی دانشجویان ایده آل
هوا فضا: به گزارش هوا فضا، یکی از مهم ترین چالش های مؤسسات آموزش عالی، شناسایی و پرورش دانشجویانی است که بتوانند به موفقیت در دوران تحصیل و بعد از آن دست یابند. اما دانشجوی ایده آل چه کسی است و چه خصوصیت هایی دارد؟ پژوهشی تازه به بررسی این مورد پرداخته و کوشیده است با تحلیل مطالعات مختلف، به این پرسش ها پاسخ دهد.
به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، حیات و عملکرد دانشگاه ها به صورت مستقیم با دانشجویان آنها پیوند خورده است. در دهه های اخیر، تحولات گسترده در آموزش و فناوری سبب شده اند نسل جدید دانشجویان بشکلی متفاوت از پیشینیان خود شکل بگیرد. به واقع، تجربه های آموزشی نوین، چالش ها و انتظاراتی را به وجود آورده که سبب تغییر در معنای دانشجو بودن شده است. این تغییرات نه تنها در سطح فردی بلکه در تعاملات اجتماعی و ساختارهای دانشگاهی هم اثرگذار بوده اند. دراین میان، نقش سرمایه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، برجسته است، چونکه دانشجویانی که با پیشینه های مختلف وارد دانشگاه می شوند، سطوح متفاوتی از سرمایه فرهنگی دارند. این سرمایه بر نحوه عملکرد و تعامل آنها در محیط دانشگاه تاثیر مستقیم دارد.
بررسی خصوصیت های دانشجویان ایده آل از این منظر ضروری گویی با افزایش تعداد دانشجویان و تنوع پیشینه های آنها، دانشگاه ها باید به دنبال تعریفی جامع از دانشجوی ایده آل باشند. دانشجویانی که از سرمایه فرهنگی بالاتری برخوردار می باشند، سریع تر با محیط دانشگاهی سازگار می شوند و از فرصت های اجتماعی و تحصیلی بیشتری بهره مند می گردند. در مقابل، دانشجویانی که فاقد این سرمایه هستند، امکان دارد با چالش های بیشتری روبه رو شوند و احساس ناتوانی یا عدم تعلق به محیط دانشگاه داشته باشند. این نابرابری ها می توانند تاثیر زیادی بر موفقیت تحصیلی و تعاملات اجتماعی دانشجویان داشته باشند.
در این راستا، حمیدرضا آراسته، استاد مدیریت آموزش عالی دانشگاه خوارزمی به همراه سه تن از همکاران خود، تحقیقی جامع در رابطه با خصوصیت های دانشجوی ایده آل انجام داده اند.
این پژوهش که بر پایه تجزیه و تحلیل مطالعات مختلف از سراسر دنیا انجام شده، تلاش می کند به این پرسش پاسخ دهد که دانشجوی ایده آل از منظر جهانی چه خصوصیت هایی دارد. محققان به دنبال عرضه اطلاعاتی بودند که بتواند به بهبود روش های آموزشی و تربیتی کمک نماید و به سیاست گذاران آموزش عالی بینش های جدیدی عرضه نماید.
محققان با استفاده از دستورالعملی معروف به پریزما، مطالعات در ارتباط با بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ را در پنج پایگاه داده معتبر جستجو کردند. بعد از انتخاب و ارزیابی کیفی، تعداد ۱۸۷ مقاله بررسی گردید و در نهایت ۱۷ مقاله به شکل هدفمند برای تحلیل نهایی انتخاب گردید. این مقالات به تجزیه و تحلیل خصوصیت های دانشجوی ایده آل پرداخته و در نهایت خصوصیت های فردی، اجتماعی، علمی و حرفه ای را شناسایی کرده اند.
بر اساس یافته های این پژوهش، دانشجوی ایده آل نه تنها در پیشرفت تحصیلی برجسته است، بلکه دارای خصوصیت های گسترده تری است که به رشد همهجانبه او کمک می نماید. بعنوان مثال، خصوصیت هایی چون اشتیاق به یادگیری، تفکر انتقادی، انگیزه، خودتنظیمی و مسئولیت پذیری بعنوان پنج خصوصیت کلیدی در متون مورد بررسی، مورد تاکید بوده اند.
این خصوصیات نشان می دهند که دانشجوی ایده آل، علاوه بر موفقیت علمی، باید توانایی های متنوعی برای تطبیق با شرایط مختلف دانشگاهی و حرفه ای داشته باشد.
نتیجه گیری این پژوهش از آن حکایت می کند که مفهوم دانشجوی ایده آل نباید به یک قالب محدود شود. این دانشجویان باید در محیط های آموزشی فراگیر و متنوع توانایی رشد داشته باشند و دانشگاه ها باید شرایطی فراهم نمایند که تمامی دانشجویان، با هر پیشینه ای، بتوانند از فرصت های برابر برخوردار شوند.
پژوهشگران پیشنهاد می کنند که این نتایج می توانند به اعضای هیأت علمی و سیاست گذاران در تعریف انتظارات و طراحی برنامه های آموزشی جامع تر کمک کنند.
این مطالعه همینطور نشان داده است که دانشگاه ها باید به توسعه محیط های یادگیری انعطاف پذیر بپردازند تا دانشجویان از مهارت های فردی و اجتماعی بیشتری برخوردار شوند. برای نمونه، اشتیاق به یادگیری و تفکر انتقادی همچون خصوصیت هایی است که باید در محیط دانشگاهی تقویت شود. همچنین، تقویت تعاملات اجتماعی دانشجویان و مشارکت آنها در فعالیتهای فوق برنامه به رشد همهجانبه آنان کمک کرده، احساس تعلق به محیط دانشگاه را زیاد می کند.
نتایج این پژوهش اهمیت زیادی برای نهادهای آموزشی دارند. دانشگاه ها می توانند از یافته های این مطالعه برای توسعه برنامه های آموزشی متنوع و ایجاد فضایی که دانشجویان از توانمندی های مختلف برخوردار شوند، استفاده نمایند. همچنین، این نتایج بر ضرورت توجه به دانشجویانی که با پیشینه های فرهنگی و اجتماعی متفاوت وارد دانشگاه می شوند، تاکید دارد.
در مجموع، این مطالعه تحقیقاتی به گفتمان جهانی در رابطه با دانشجوی ایده آل کمک کرده، راهنمایی های مهمی برای سیاست گذاران و مدیران آموزش عالی عرضه می دهد.
شایان ذکر است این یافته های جالب توجه در «مجله آموزش عالی ایران» وابسته به انجمن آموزش عالی ایران انتشار یافته اند. محققان امیدوارند که نتایج فوق بتوانند به بهبود روش های آموزشی و توسعه برنامه های کاربردی در دانشگاه ها کمک موثری نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب