هوافضا- علوم هوایی
دانشمندان بین الملل توضیح می دهند

پشت پرده خطرناک تر شدن بیماری وبا

هوا فضا: وبا، یکی از بیماریهای کشنده دستگاه گوارشی است که سالانه میلیونها نفر را در سرتاسر جهان تهدید می کند. این بیماری به سبب عفونت باکتریایی بوسیله آب یا مواد غذایی آلوده توسعه می یابد و علائمی چون اسهال شدید و کم آبی بدن را به همراه دارد. دانشمندان در یک مطالعه جدید، پشت پرده ژنتیکی خطرات باکتری وبا را گزارش کرده اند.

به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، وبا همچنان جان میلیونها نفر را در سرتاسر جهان تهدید می کند و سالانه حدود ۴ میلیون مبتلا و تا ۱۴۳ هزار مرگ را بدنبال دارد. برای مثال در کشوری مثل بنگلادش، جایی که خطر مبتلاشدن به وبا همچنان بالاست، ۶۶ میلیون نفر در معرض خطر قرار دارند و هر ساله بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند که منجر به حدود ۴۵۰۰ مرگ می شود. این آمار بالای مبتلاشدن و مرگ ومیر، اهمیت یافتن راه های جدید برای مقابله با این بیماری را دوچندان می کند.

بیماری فوق خصوصاً در مناطقی با دسترسی محدود به آب سالم و خدمات بهداشتی همچون کشورهای درحال توسعه خطرناک تر است و ضروریست که دانشمندان برای پیشگیری و کنترل این بیماری، راهکارهای موثرتری بیابند.

وبا نه فقط جان افراد زیادی را می گیرد، بلکه با بوجودآوردن بحران های بهداشتی و اجتماعی می تواند اقتصاد کشورها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر، باکتری وبا در طول زمان تغییراتی در ژن های خود داده که سبب مقاومت آن در مقابل درمان ها و شدت بیشتر بیماری شده است.

تیمی از محققان بین المللی، به سرپرستی پروفسور تانیا دوتورینی از دانشگاه ناتینگهام و همکاری موسسات پژوهشی در بنگلادش، تحقیقی جدید را انجام داده اند تا علت ژنتیکی شدت بیماری وبا را کشف کنند.

این تیم پژوهشی از روش های پیشرفته ای همچون یادگیری ماشین و مدل سازی های ژنتیکی بهره برده تا به اسرار باکتری عامل وبا یعنی «ویبریو کلرا» پی ببرند.

این مطالعه از داده های جمع آوری شده از بیماران دچار وبا در بنگلادش، بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بهره برده است.

پژوهشگران بوسیله تحلیل نمونه های باکتری به یافته های مهمی درباره ی جهش های ژنتیکی خاصی دست یافته اند که موجب می شود این باکتری در بدن انسان شدیدتر عمل کند. آنها همین طور بررسی کردند که چگونه این جهش ها به بقای باکتری در وضعیت سخت محیطی و گسترش سریع تر آن کمک می کنند.

در بخش نتایج این پژوهش، دانشمندان کشف کردند که تعدادی از ژن های جدید و جهش یافته، موجب ایجاد علایم شدیدتری مانند اسهال طولانی مدت، دردهای شدید شکمی و کم آبی خطرناک در بیماران می شوند. این یافته ها می توانند به پزشکان کمک کنند تا روش های درمانی بهتری برای مقابله با وبا عرضه کنند و از شدت علایم این بیماری بکاهند.

پژوهشگران تاکید کرده اند که کشف این عوامل ژنتیکی، قدمی بزرگ در راستای یافتن راهکارهای جدید برای درمان و پیش گیری از شیوع وبا است. این مطالعه نشان میدهد که شناسایی دقیق ژن های عامل بیماری، می تواند به توسعه داروهای موثرتر و استراتژی های بهتری برای کنترل و مهار این بیماری منجر شود.

به گفته دوتورینی، همکاری بین المللی این تیم علمی سبب شده که از ابزارهای محاسباتی پیشرفته در کنار تجربیات محلی استفاده گردد و راهی نوین برای مقابله با وبا گشوده شود. نتایج این مطالعه نویدبخش است و می تواند به نجات جان هزاران نفر در کشورهای مختلف منجر شود.

این یافته های پژوهش در نشریه علمی معتبر Nature Communications به چاپ رسیده و از طرف نهادهای مختلفی مانند شورای پژوهش پزشکی بریتانیا حمایت شده است. یافته های این مطالعه می توانند به تغییر رویکرد های درمانی و پیش گیری از بیماری وبا کمک نموده و به بهبود وضعیت بهداشتی در کشورهای لطمه پذیر منجر شوند.

1403/07/04