هوافضا- علوم هوا فضا
در یك پژوهش جدید بررسی شد

تاثیرات تبلیغاتی اینفلوئنسرها بر مخاطبان

تاثیرات تبلیغاتی اینفلوئنسرها بر مخاطبان

به گزارش هوا فضا، در یک تحقیق علمی جالب، محققان تأثیرهای روان شناختی اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی را بر مصرف کنندگان مورد بررسی قرار داده و جنبه های مختلف آنرا مشخص کرده اند.



به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، در سالهای اخیر استفاده روزافزونی از شبکه های اجتماعی و پلت فرم های شبکه اجتماعی توسط افراد مختلف دیده می شود. پذیرش سریع شبکه های اجتماعی منجر به پخش همه جانبه محتوای بوجود آمده و مصرف آن از جانب کاربران شده است که این خود پویایی های ارتباطی جدیدی را ایجاد نموده است. این تعامل که به صورت طبیعی، بین همتایان در شبکه های اجتماعی رخ می دهد به اشتراک دانش و انتشار اطلاعات مهم کمک بسیاری کرده است. جالب توجه است شواهد تجربی نشان می دهند که مصرف کنندگان، معمولاً به محتوای به اشتراک گذاشته شده در گروههای شبکه های اجتماعی باوری کورکورانه دارند؛ امری که می تواند ضررهای گاه جبران ناپذیری را هم به همراه داشته باشد.

شبکه های اجتماعی بنا بر نظرات متخصصان، مانند سایر دستاوردهای فناوری، فواید بی شماری به منظور زندگی دارند، مانند ارتقای آموزش پژوهش، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی در زمینه محافظت از محیط زیست با ارتقای فرهنگ شهرنشینی، افزایش فرهنگ رعایت قوانین و مقررات، بهبود رعایت بهداشت فردی و موارد مشابه. ولی در عین حال تأثیرهای مخرب هم بر روی سبک زندگی افراد و فرهنگ جوامع می گذارند. نقش عمده شبکه های اجتماعی در شکل دهی به افکار عمومی باعث اهمیت روز افزون آنها شده است یکی از مفاهیم مهم در بازاریابی با شبکه های اجتماعی، مفهوم اینفلوئنسرها یا تاثیر گذاران است که مؤلفه مهمی در اثربخشی ارتباط هاست.

در مطالعه ای پژوهشی که توسط محققان دانشگاه مازندران و دانشگاه غیر انتفاعی شمال با همین محوریت انجام شده است، تأثیرهای روانشناختی اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی بر مصرف کنندگان، شناسایی و تبیین شده اند.

در این پژوهش مروری، محققان با استفاده از روش کیفی مرور سیستماتیک، ۴۶ مقاله مرتبط را از پایگاه های علمی پژوهشی استخراج نموده و بررسی نمودند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که اینفلوئنسرها در مجموع، تأثیرهای مثبت و منفی روان شناختی بر مخاطبان خود و مصرف کنندگان دارند. تأثیرهای مثبت اینفلوتـــــرها در چارچوب شش مفهـوم حمایت عاطفی، هویت سازی، تجربه لذت بخش، همدلی، ذهنیت خوب و تمایل به برند و تأثیرهای منفی هم در چارچوب دو مفهوم اختلال های روانی و رفتارهای مخرب طبق بندی می گردند.

به گفته مرتضی موقر، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه مازندران و همکارانش، «این الگوی به دست آمده می تواند چراغ راهی برای محققان آینده که می خواهند در حوزه تأثیرهای بازاریابی تاثیر گذار فعالیت کنند باشد. در واقع، بهداشت روانی و سلامت روان که در جوامع امروزی اهمیت بسیاری پیدا کرده است، به معنای وجود بهزیستی روان شناختی یا نبود بیماری روانی است».

آن ها می گویند: «مشکلات بهداشت روانی احتمال دارد که در اثر استرس، افـــردگی، اضطراب، مشکلات ارتباطی، تنهایی، مرگ یکی از بستگان، اندوه، اعتیاد، بیش فعالی، خود آزاری، اختلال های خلقی مختلف با سایر بیماری های روانی ایجاد شوند».

بر اساس این تحقیق، صاحبان برند با عنایت به تأثیرهای عمیق روان شناختی اینفلوئنسرها بر مصرف کنندگان می توانند استفاده از بازاریابی تأثیرگذار را در صدر راهبردهای ترفیعی خود قرار دهند و بدین صورت درگیری ذهنی، روانی و عاطفی مصرف کننده را با محصول بالا برند.

موقر و همکارانش معتقدند: «لازم است اینفلوئنسرها بـه مـوج عمیق اثرهای رفتاری خود بر مخاطبان آگاه شوند. ازاین رو انتظار می رود با مدیریت رفتار و مطالب صفحات خود، اثـرهـای مخـرب تاثیر گذاری خویش را از بین ببرند و در راســــتای تاثیر گذاری مثبت هر چه بیشتر بر دنبال کنندگان خود تلاش کند. خریداران هم با عنایت به تأثیرهای روان شناختی اینفلوئنسرهـا ضروری است در انتخاب آنها و توجه به سفارش های این افراد دقت لازم را مبذول نمایند».

قابل ذکر است، این یافته ها که توجه به آنها برای هر دو سوی قضیه یعنی هم ایفلوئنسرها و هم افراد دنبال کننده آنها دارای نکاتی قابل توجه و مفید هستند، در فصلنامه «تحقیقات بازاریابی نوین» وابسته به دانشگاه اصفهان و انجمن علمی بازاریابی ایران انتشار یافته اند.




1403/01/03
13:09:28
0.0 / 5
306
تگهای خبر: آموزش , سیستم , شبكه اجتماعی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا