یافته محققان علوم شناختی كشور؛
تولید ابزار توانبخشی كودكان در زبان شناختی
هوا فضا: پژوهشگران كشور ابزاری برای توانبخشی كودكان در زبان شناختی طراحی نموده اند كه علت مشكل كودك در یادگیری زبان مادری، میزان و شدت آنرا مشخص می كند.
دکتر رضا نیلی پور مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد کاربردهای آزمون های زبان شناسی بالینی برای توانبخشی شناختی کودکان اظهار نمود: تحقیقات علوم شناختی جدید نشان داده کودکان در محیط خانوادگی سالم حتی از دوران رشد جنینی با شنیدن آهنگ صدا و مهرورزی های نوای مادر خود آشنا می شوند و پیوندهای نورونی آن در مغز کودک نقش می بندد.
وی اضافه کرد: پس از تولد و در دوران رشد پیش دبستانی هم کودک می تواند حتی بیش از یک زبان را در شرایط محیطی فرهنگی و خانوادگی مناسب بدون آموزش رسمی به آسانی یاد بگیرند. به همین سبب است که نقش پررنگ محیط و زیست بوم در گسترش رشد شناختی کودک اهمیت پیدا کرده است.
استاد دانشگاه علوم بهزیستی اشاره کرد: در عین حال شواهد بالینی نشان داده بعضی از کودکان هم در موقعیت های ناسالم محیطی دوران رشد و یا بدون علت شناخته شده خاصی حتی در یادگیری زبان مادری خود گرفتار مشکل می شوند و توانایی های زبانی آنها در زبان مادری خودشان با تاخیر و مشکلات زیادی همراه می شود. بی توجهی به این نوع مشکلات کودکان در یادگیری زبان مادری خود می تواند در رشد شناختی آینده کودک در سال های بعد و در دوران تحصیلات رسمی اثرات نامطلوبی بجای گذارد.
وی افزود: باتوجه به نقش مهم یادگیری های زبانی در دوران رشد در تنظیم رفتار کودک لازم است کودکانی که بدون داشتن مشکلات عصب شناختی پیچیده مادرزادی شناخته شده در یادگیری زبان مادری در مقایسه با همتایان سنی خود مشکل دارند، برای کمک به توانبخشی زود هنگام آنها شناسایی شوند. به همین سبب درصدد برآمدیم تا با تکیه به یافته های علوم شناختی جدید در زبان شناسی بالینی و با کمک همکاران در این طرح پژوهشی آزمون های زبانی بالینی جدیدی را برای شناسایی مشکل کودکانی که در یادگیری و بکارگیری زبان مادری خود مشکل دارند طراحی نماییم.
به گفته نیلی پور، بواسطه این طرح پژوهشی توانستیم ابزار بالینی برای گفتار درمانگران طراحی نماییم تا در توانبخشی این دسته از کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اعلان اینکه آزمون های بالینی زبانی مختلفی برای ارزیابی اختلال های رشدی زبان کودکان در کشورها و فرهنگ های دیگر برای کاربردهای توانبخشی در کودکان برای روش های توانبخشی در گفتاردرمانی وجود دارد، اظهار داشت: از آنجایی که زبان یک نظام فرهنگی شناختی است لازم است آزمون های بالینی زبانی ما نیز برمبنای خصوصیات ساختاری و فرهنگی زبان فارسی تدوین شوند تا بتوان از آنها در توانبخشی شناختی زود هنگام کودکان دارای مشکل یادگیری زبان کمک کرد.
وی با اشاره به این ابزار طراحی شده در این پروژه اظهار داشت: با بهره گیری از این طرح می توان علت مشکل کودک در یادگیری زبان مادری را مشخص کرد.
نیلی پور اشاره کرد: با بهره گیری از این آزمون های زبانی، می توان میزان و شدت مشکل یادگیری کودک در زبان مادری را مشخص کرد تا جایی که بتوان قبل از ورود به دوره های پیش دبستانی و آموزش رسمی کودک برای یادگیری زبان، آمادگی لازم را برای ورود به مدرسه داشته باشد.
نیلی پور اشاره کرد: یکی از خاصیت های مهم این قبیل آزمون های زبانی این است که باید حساسیت لازم برای شناسایی میزان اختلال های زبانی کودک را در مقایسه با همتایان سنی او داشته باشد.
مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اضافه کرد: این آزمون زبانی رشدی که یک ابزار برای تعیین علت مشکل یادگیری زبان مادری در کودک، میزان و شدت آن طراحی شده با همکاری متخصصان گفتاردرمانی کشور در طول سه سال به نتیجه رسیده است؛ دارای حساسیت و دقت کافی است تا جایی که به کمک آن می توان توانمندی های زبانی شناختی کودکان ۳-۷ را سنجید و به کمک یافته های آن می توان در توانبخشی کودکان دارای مشکل استفاده نمود.
استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی اظهار داشت: به جهت اینکه بتوانیم به آزمونی حساس و دقیق برای ارزیابی کودکان در حال رشد دست بیابیم این آزمون در ۵ استان کشور (تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و مازندران) و در بیش از ۱۴۰۰ کودک بدون مشکل یادگیری زبان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و برمبنای نتایج آن استانداردها و هنجارها دراین زمینه را به دست آوردیم.
نیلی پور با اعلان اینکه این آزمون در اختیار مراکز گفتار درمانی قرار می گیرد، اظهار داشت: این آزمون از این پس در اختیار مراکز گفتاردرمانی کشور برای ارزیابی و توانبخشی کودکان دارای مشکل یادگیری زبان قرار خواهد گرفت.
منبع: aero-space.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب