مدل سازی علمی برای انتخاب بهترین استادان
الگویی برای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان
به گزارش هوا فضا، جذب استادان دانشگاهی بعنوان یکی از مهم ترین عوامل در رشد و توسعه علمی کشور، نیازمند برنامه ریزی دقیق و نگاه جامع است. پژوهشی تازه کوشیده است با عرضه مدلی ویژه و با تمرکز بر دانشگاه فرهنگیان، معیارهای مؤثر در این فرایند را شناسایی کند.
به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا، امروزه نیروی انسانی یکی از ارزشمندترین سرمایه های هر سازمان به حساب می آید. در بین این سرمایه ها، نقش اشخاصی که دارای دانش، مهارت و توانایی های تخصصی هستند، در ارتقای عملکرد و توسعه پایدار سازمان ها بسیار برجسته است. در محیط های دانشگاهی که مأموریت اصلی آنها تولید و اعتلای دانش و تربیت نیروی متخصص است، جذب اعضای هیات علمی مستعد و متعهد اهمیت ویژه ای دارد. دانشگاه ها برای تطبیق با تغییرات سریع و پاسخگویی به نیازهای جامعه، به جذب استادانی نیاز دارند که خلاق، حرفه ای و مسئولیت پذیر باشند. بخصوص در دانشگاه هایی مانند دانشگاه فرهنگیان که وظیفه تربیت معلمان آینده را برعهده دارند، انتخاب افراد شایسته برای هیات علمی، نه تنها در کیفیت آموزش بلکه در آینده نسل های بعدی تاثیر گذار است.
با توجه به چالش های موجود در فرآیند جذب اعضای هیات علمی، همچون کمبود نیروهای مستعد، عدم تناسب معیارهای جذب با مأموریت های دانشگاه ها، و تاکید بر پر کردن صرف ظرفیت ها به جای انتخاب هدفمند، لزوم پژوهش در این عرصه بیشتر از پیش احساس می شود. عرضه الگویی که به دانشگاه ها در شناسایی، ارزیابی و جذب بهترین استعدادها کمک نماید، می تواند کیفیت آموزش عالی کشور را بهبود بخشد و اهداف توسعه علمی و اجتماعی را تحقق بخشد.
یونس رومیانی، استادیار ﺑﺨﺶ ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ آﻣﻮزش دانشگاه تهران، با همکاری محقق هایی از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی، تحقیقی در این حوزه انجام داده اند. این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگویی برای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است.
پژوهشگران کوشیده اند تا بر مبنای اسناد بالادستی کشور و تحلیل نیازهای خاص این دانشگاه، مدلی جامع و علمی را عرضه کنند که متناسب با مأموریت های آموزشی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان باشد.
در این پژوهش، محققان ابتدا به بررسی اسناد ملی و سیاست های کلان آموزشی کشور پرداختند. سپس، در قسمت عملی پژوهش، ۱۶۸ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان را به شکل تصادفی انتخاب نمودند. داده ها از راه تحلیل این اسناد و نظرسنجی از اعضای هیات علمی جمع آوری شده و در نهایت با استفاده از روش های علمی، مدل پیشنهادی طراحی و اعتبارسنجی شد.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که معیارهای اخلاقی، همچون پایبندی به اصول اسلامی و ایرانی، بعنوان یکی از اصلی ترین شاخصهای جذب اعضای هیات علمی مطرح است. همینطور خصوصیت هایی مانند خلاقیت، کارآفرینی، توانمندی پژوهشی، مسئولیت پذیری و روحیه خدمت رسانی هم از معیارهای مهم ارزیابی متقاضیان عنوان شده است.
یافته ها نشان داده اند که این معیارها با استفاده از ابزارهای علمی قابلیت سنجش و ارزیابی دارند و میتوان از آنها در فرایند جذب اعضای هیات علمی بهره برد.
بر اساس این مطالعه، یکی از نکات کلیدی برای جذب موفق استادان، شایستگی های حرفه ای است. به این معنا که فرد باید نه تنها در حوزه تخصصی خود دانش کافی داشته باشد، بلکه توانایی تدریس، پژوهش کاربردی و تعامل با محیط های علمی و صنعتی را هم داشته باشد. همینطور تاکید شده که خلاقیت و کارآفرینی در بین اعضای هیات علمی، می تواند تاثیر قابل توجهی در کیفیت آموزش و تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور داشته باشد.
این پژوهش اهمیت ویژه ای برای دانشگاه فرهنگیان دارد، چون که این دانشگاه نقش محوری در تربیت معلمان کشور ایفا می کند. بر همین اساس، عرضه الگویی جامع و علمی برای جذب استادان، می تواند به افزایش کارآمدی و اثربخشی دانشگاه کمک نماید. استفاده از این الگو نه تنها انتخاب افراد شایسته را آسان می کند، بلکه با عنایت به تاکید بر معیارهای اخلاقی و حرفه ای، زمینه را برای تحقق اهداف کلان آموزشی و تربیتی فراهم می سازد.
گفتنی است، این نتایج در فصلنامه «پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی» وابسته به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی انتشار یافته اند. این فصلنامه با انتشار مقالات علمی، تلاش در بهبود سیاست ها و برنامه های آموزش عالی کشور دارد و این پژوهش هم می تواند منبعی پرارزش برای دانشگاه ها و مراکز آموزشی باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب