سهم پژوهش در تولیدات کشور عددی ناچیز است
به گزارش هوا فضا، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی کشور عددی زیر یک درصد است.
به گزارش هوا فضا به نقل از مهر، آئین تجلیل از محققان برگزیده در وزارت آموزش و پرورش با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بامداد امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار گردید. وزیر آموزش و پرورش در این برنامه ضمن اشاره به این که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پرچم دار اهمیت بخشی به مسئله پژوهش در کشور هستند؛ اظهار داشت: این دو نهاد علیرغم عده و عُده کمی که دارند؛ تلاشهای فراتر از وسع خویش را انجام دادند و موفقیت های قابل ملاحظه ای را در مورد توسعه امر پژوهش در سرتاسر کشور داشته اند. کاظمی ضمن اشاره به این که به در امر پژوهش به نسبت جایی که باید باشیم عقب هستیم؛ اظهار داشت: جایگاه پژوهش یکی از اساسی ترین شاخصهای میزان توسعه یافتگی کشورهاست. در تولید علم در جایگاه شانزدهم کشورهای جهان قرار داریم اما سهم ایران متأسفانه در پژوهش های جهانی عددی ناچیز است. سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی کشور هم عددی زیر یک درصد است در حالیکه میانگین جهانی سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی بالای یک و نیم درصد است یا سهم پژوهش در کشورهای توسعه یافته حتی به ۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها می رسد. وی ضمن اشاره به این که برای توسعه پژوهش نیازمند تمرکز زدایی و توجه به نهادها و شرکتهای غیردولتی و خصوصی هستیم؛ اظهار داشت: باید در سطح جامعه پژوهش فراگیر شود. متأسفانه مبانی نظری ما گفتمانی متعالی دارد اما در حوزه عمل و اجرای نظریات در سطح جامعه بسیار ضعیف هستیم زمانی می توانیم کشور را به قله های پیشرفت برسانیم که پژوهش در صدر اقدامات نظری و عملی ما باشد. وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که در قرآن یک چهارم آیات به تفکر تعقل و پژوهش اشاره دارد اظهار داشت: واقعاً باید از خود بپرسیم از این بسترها و با این تأکیدات دینی می خواهیم چه اقداماتی را برای توسعه پژوهشگری انجام دهیم. کاظمی با اشاره به اینکه ما دو وظیفه را در مورد امر پژوهش داریم اظهار داشت: یکی افزایش اقدامات پژوهشی در مدارس و دیگری ایجاد باور و رشد انگیزه پژوهش محوری در بین دانش آموزان و معلمان است. این معلم و دانش آموزان پژوهشگر هستند که می توانند برای کشور تولید علم کنند. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پژوهش دو مساله همراه با یکدیگر است ما به همان اندازه که وظیفه رسیدگی به امر آموزش را داریم باید به پژوهش هم بها دهیم. وی بی توجهی به پژوهش را عامل شکست سیاست های نظام آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: این که ما دائماً درحال آزمون و خطای سیاست ها و راهکارهای خود هستیم به این علت است که امر پژوهش را جدی نگرفتیم؛ گاهی قانونی را با سختی های زیاد تصویب می نماییم که پس از مدتی می بینیم اجرای آن قانون چه تبعاتی برای کشور داشته است. کاظمی با تکیه بر این که نباید از فرهنگ سازی و جریان سازی های پژوهشی غافل شویم اظهار داشت: یکی از مبانی اصلی سند تحول هم توسعه معلم و دانش آموز پژوهشگر است در این حوزه توفیق زیادی نداشتیم که دلیل این عدم توفیق به برنامه درسی باز می گردد. ریل اصلی نظام تعلیم و تربیت که همان برنامه درسی است باید به مسیر پژوهش محوری بازگردد. وقتی معلم و دانش آموز به شکل معمولی روی ریل پژوهش باشند ناخودآگاه برای توسعه پژوهش اقدام خواهند کرد. وی ضمن اشاره به کمبود امکانات پژوهشی و پژوهش سراها اظهار داشت: در هر منطقه باید شبکه ای از معلمان توانمند پژوهش محور داشته باشیم تجهیز مدارس به امکانات پژوهشی هم نیازمند اعتبارات است. متأسفانه مشغله های مدیران هم آنقدر زیاد است که پژوهش اولویت بیستم نظام تعلیم و تربیت شده است.
کاظمی ضمن اشاره به همکاری وزارت علوم با نظام تعلیم و تربیت در امر پژوهش اظهار داشت: باید نظام مسائل خویش را به دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور منعکس نماییم. بخشی از پژوهش های مورد نیاز ما در این مراکز نیازمند جنبه های تسهیلاتی است؛ گاهی با عرضه حمایت های لازم از سوی ما این پژوهشگاه ها پژوهش های مورد نیاز ما را انجام می دهند. واقعاً باید ببینیم چقدر توانستیم از این ظرفیت پژوهشی ا کتابخانه های متعدد در دانشگاه های کشور برای توسعه امر پژوهش استفاده نماییم.
منبع: aero-space.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب