علوم هوا فضا
در دومین نشست كاشتن برای آینده مطرح شد:

شیوه های دیگر علم سنجی در کنار مقاله باید لحاظ شود

شیوه های دیگر علم سنجی در کنار مقاله باید لحاظ شود

به گزارش هوا فضا کارشناسان حاضر در پنل دومین نشست کاشتن برای آینده نظرات موافق و مخالف خویش را درباره مقاله، مشارکت در پیشبرد علم یا ابزار ارتقا مطرح نمودند.


به گزارش هوا فضا به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دومین نشست از مجموعه رویدادهای کاشتن برای آینده با میزبانی دکتر شقایق حق جوی رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با حضور دکتر حمیدرضا نمازی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عبدالرضا نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد، دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید. حق جوی رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت که مسئولیت مدیریت پنل را بر عهده داشت با عرضه مقدمه ای به طرح سوال پرداخت و اظهار داشت: در نقشه جامع علمی کشور مقرر شد در افق ۱۴۰۴ به ۲۰ هزار مقاله برسیم ولی نه تنها زودتر به این هدف گذاری رسیدیم بلکه حالا ۲۶ هزار مقاله داریم سوالی که پیش می آید چرا با وجود افزایش مقالات، نتوانستیم ثروت آفرینی را افزایش بدهیم؟ نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد در این خصوص اظهار داشت: در زمان تدوین نقشه جامع علمی کشور تاکید بسیاری بر حفظ توازن بود تا به هر دانشگاه بر اساس حوزه علمی خودش مأموریت هایی مبتنی بر اولویت های تعیین شده سپرده شود. با این که در مقالات و استنادات رشد خوبی داشتیم ولی در نقشه جامع بحث مقالات باکیفیت و هدفمند بود نه هر مقاله ای متاسفانه در اجرا مسیر تغییر نمود. نمازی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به سیر تاریخی مقاله اشاره نمود و اظهار داشت: معتقدم در گام اول باید دید حالا کجا هستیم؟ جایگاه فعلی می گوید خیلی احتیاجی به پژوهش وجود ندارد، چونکه بخشی از تحقیقات ما واقعی نیست؛ با پژوهش های بیهوده و شبه پژوهش مواجه هستیم. فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه آنچه باعث چالش است چاپ مقاله نیست، اضافه کرد: ما به دو دلیل مقاله می نویسیم یکی این که برونداد علمی باید خروجی داشته باشد دوم شاخص ارزیابی پژوهشگران است که با شمارش مقالات و استنادات انجام می شود البته این هم به خودی خود ایرادی ندارد ولی نباید برای سنجش فقط به یک شاخص اتکا نماییم. به قول فتوحی اگر کار پژوهشی انجام شد باید آن در معرض نقد و اظهارنظر دیگران قرار گیرد و این اجتناب ناپذیر است. محققی که مقاله ندارد اصلا محقق نیست. حق جوی در ادامه با تکیه بر این که در حوزه علم و دانش بدون این که نظرات و ایده ها را در معرض نقد و نظر جامعه علمی قرار نگیرد نمی تواند بعنوان یک فکت در نظر گرفته شود. حال باید دید شیوه های دیگر علم سنجی چیست؟ نوروزی از آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ارﺗﻘﺎی ﻣﺮﺗﺒﻪ اﻋﻀﺎی هیات ﻋﻠﻤﯽ آﻣﻮزﺷﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﯽ و ﻓﻨﺎوری بعنوان یک قانون یکسان برای سنجش موضوعات ناهمگون یاد کرد و اظهار داشت: این آئین نامه برای همه رشته ها به صورت یکسان لحاظ می شود. راحت ترین گزینه هم شمارش تعداد مقاله است. مشکل وقتی است که از این شاخص ها برای ارزیابی همه رشته ها استفاده می شود درحالیکه برخی رشته ها تولید علم قالب آن اصلا مقاله نیست. برای مثال در حوزه نقاشی برگزاری نمایشگاه بین المللی ملاک سنجش افراد است مقاله اصلا جایگاهی ندارد. نمازی به تأثیر تفکر جمعی علم اشاره نمود و اظهار داشت: باید در جامعه علمی دنبال فضای علمی بود. هم اکنون گرفتار بی اطلاعی پژوهشی هستیم پژوهشگران از هم اطلاعی ندارند. یکی از اساسی ترین راه های سرآمدی و مرجعیت علمی کوشش برای عمومی سازی علم است. یعنی برای پژوهشگران نهادینه شود دانش را در وهله اول جهت استفاده کشور و هموطنان خود تولید می کنند. فتوحی اضافه کرد: در حوزه علوم پزشکی همچنان مقاله موثر است ولی متوجه هستیم که در علوم دیگر کتاب و نمایشگاه و غیره هم وجود دارد. مقاله بعنوان ارزشیابی ارتقا اعضای هیات علمی و مراکز تحقیقاتی یک معیار واقع گرایانه، کمی و به روز است سبب شده دنیا به این سمت برود. ولی می پذیریم مشکلاتی دارد. حال راهکار چیست؟! باید تنوع شاخص ها ایجاد کرد. حق جوی با اشاره به اینکه چرا همه تقصیرات متوجه مقاله است؟ افزود: مقاله مرحله میانی یک پژوهش است و اگر پژوهشی مفید نیست علل گوناگونی دارد شاید از ابتدا طرح سوال به درستی انجام نشده یا طراحی مراحل تحقیق به درستی چیده نشده است. اینطور نیست که نسبت به دنیا بیشتر به مقاله تاکید نماییم. فتوحی با تکیه بر این که مقاله خوب یا بد نداریم بلکه پژوهش خوب یا بد داریم، اضافه کرد: راه توسعه کشور جز علم نیست و نباید علم را هم به پژوهش خلاصه کرد. حق جوی اضافه کرد: عزم قاطعی در معاونت تحقیقات و فناوری وجود دارد تا این مسیر و بخصوص نظام ارتقا اعضای هیات علمی اصلاح گردد و این نیازمند تعامل با معاونت آموزشی وزارت بهداشت است.


منبع:

1401/01/21
13:19:41
0.0 / 5
948
تگهای خبر: آموزش , طراحی , فناوری , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
هوا فضا هوافضا