هوافضا- علوم هوا فضا
دبیر ستاد نانو مطرح كرد

فرصتهای مطالعاتی به ماموریتهای عادلانه و فناورانه تبدیل گردد

فرصتهای مطالعاتی به ماموریتهای عادلانه و فناورانه تبدیل گردد

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تکیه بر تبدیل فرصت های مطالعاتی به مأموریت های عادلانه و فناورانه، اظهار داشت: افرادی باید برای فرصتهای مطالباتی انتخاب شوند که ظرفیت گرفتن فناوری را داشته باشند.


به گزارش هوا فضا به نقل از ایسنا دکتر سعید سرکار امروز در نشست روسای پارک های علم و فناوری سراسر کشور که در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، ضمن اشاره به مغفول ماندن مطالبات مقام معظم رهبری، ارتباط دانشگاه با صنعت را همچون این مطالبات دانست و اضافه کرد: در این حوزه پارک های علم و فناوری نقش کلیدی دارند، ولی متاسفانه در این حوزه موفقیت قابل ملاحظه ای حاصل نشده است.
وی مرجعیت علمی را از دیگر مطالبات مغفول مانده مقام معظم رهبری عنوان نمود و خاطرنشان کرد: تابحال هیچ واکنشی از جانب مراجع ذیصلاح چون شورایعالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم مشاهده نشده و سندی در این حوزه عرضه نشده است.
سرکار ضمن اشاره به اقدامات وزارت علوم در این حوزه و با تکیه بر این که امیدواری های زیادی در ایجاد مرجعیت علمی با عنایت به تاکیدات وزیر علوم وجود دارد، اظهار نمود: آنچه که خاطر مقام معظم رهبری را آزرده کرده است، دغدغه مهاجرت نخبگان از کشور است و در جلسه اخیر ایشان بگونه ای به آن اشاره کرده اند.
سرکار نیروی انسانی را بزرگترین ثروت کشورها توصیف کرد و خاطرنشان کرد: جوانان ثروت ملی این سرزمین هستند و این در شرایطی است که ما تصور می نماییم ثروت در عمق زمین است. ولی ما جوانان را نگاه می نماییم اما نمی بینیم و این بزرگترین کفران نعمت است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تکیه بر این که اگر یک درصد سرمایه گذاری در منابع نفت بر روی فرآوری مغز نخبگان به کار گرفته شود، صدها برابر نفت، ثروت تولید می کنند، اظهار داشت: پیشرفت تکنولوژی منشأ اقتدار ملی است و باید برای شکل گیری آن برنامه داشته باشیم و به آن بپردازیم؛ چون که اقتدار فناوری فوندانسیون همه اقتدارها است.
سرکار، مهم ترین مسئله کشور در تولید فناوری را تغییر نگرش در دانشگاه ها عنوان نمود و اضافه کرد: این در شرایطی است که هنوز دانشگاه های ما مبتنی بر آموزش هستند و پژوهش طفیلی فرآیند آموزش اجرایی می شود.
وی افزود: برای رفع این معضل باید در ابتدا تغییر نگرش ایجاد نماییم که بخشی به کار فرهنگی و بخشی به تبیین مطالبات بستگی دارد. وقتی شاخصهای ارتقاء مبتنی بر آموزش و مقاله شکل می گیرد، همه افراد به همان جهت هدایت می شوند.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تصریح کرد: لازم است به جای تربیت دانشجویانی دانا، دانشجوی توانا تربیت شود و برای آن باید زیرساخت های لازم را در پارک های علم و فناوری ایجاد نماییم تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی تنها مدرک به دست نباشند، بلکه فناوری جدیدی را ایجاد کنند تا نه تنها برای خود بلکه برای سایرین هم اشتغال ایجاد کنند.
سرکار با اشاره به اینکه پارک های علم و فناوری در ۱۰ درصد تمام شرکت ها سهام دارند و باید این موارد را برای رشد و پیشرفتشان تسهیل نماییم، اظهار داشت: ما باید در رشد شرکت ها تسهیل گری نماییم.
وی به تجربه کشور ترکیه در این حوزه اشاره نمود و اضافه کرد: این کشور به شرکتهای فناور خارجی همچون به ایرانی ها زمینی با قیمت متری ۳ دلار می فروشد و بانک با قیمت گذاری این زمین به بهای ۲۰۰ دلار، به شرکت ها وام می دهد.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشت: باید فرصت مطالعاتی استادان و دانشجویان را به مأموریت های عادلانه و فناورانه تبدیل نماییم تا پیشرفت و رشد همه جانبه کشور رقم بخورد.



1400/10/01
11:51:50
0.0 / 5
931
تگهای خبر: آموزش , تكنولوژی , سرمایه گذاری , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
هوا فضا هوافضا